Egne utstillinger

Utstillingene i 2020:

De Språkløse med Jukke Rosing og Marte Lill Somby 11.06.- 22.08.

Formemelser med Wenche Dahle og Knut Høihjelle 29.08. – 19.09

Namdalstipendiaten Lise Steingrim 17.10.20 – 02.01.21.

Hanna Høines

Namdalstipendiat, åpnet utstilling lørdag 10.12.16

Utstillingen står til 14.01.17

hanna-hoines-1hh-magnolia-1hh-utst-6hh-utstapn-2-5hh-utstapn-2-4

Mer informasjon:

Hanna Høiness, Namdalsstipendiaten 2016

………………………………………………………………………………………………

Roar Kjærnstad, Namdalstipendiat 2015 åpnet 14.11.15

DSC_0133DSC_0144

Roar Kjærnstad (født 24. april 1975 i Stange) er en norsk billedkunstner bosatt på Eidsvoll, med atelier i Oslo tilknyttet Senter for Frie Kunster. Han arbeider med oljemaleri, tegning, grafikk og trykk, i en klassisk figurativ tradisjon med vekt på håndverket.

Kjærnstad er utdannet ved Nansenskolens kunstlinje (199697) og Royal Art Academy i Antwerpen (200104). Han har siden 1999 stilt ut i Norge, Sverige, Danmark, Storbritannia, Belgia og Spania, og har undervist i tegning og maling både innenlands og i Sverige. Hans verker er kjøpt inn av en rekke private institusjoner i Norge og i utlandet.

TIDLIGERE UTSTILLINGER:

Lademoen kunstnerverksteder, 22.08.- 20.09.

Til Namsos kunstforening kommer Markus Lantto, Anne Helga Henning, Anne- Tove Huse, Ann Lundström, Kristina C Karlsen, Åse Hunstad, Sonja Schultz, Monika Wancke, Torhild Aukan, Barbro M Tiller, Hermann Isaksen, Ellen Sofie Griegel, Håvard Stamnes, Jan Erik Evjen, Kari Elise Mobeck, Robert K Nilsen, Märit Aronsson og Per Formo.

Lademoen Kunstnerverksteder (LKV) fyller hele tidligere Lademoen skole i Trondheim, en bygning fra 1906 på ca. 3.400 m2. Bygningen har fire fulle etasjer pluss kjeller og rommer 36 atelierer, 2 gjesteatelierer, 2 prosjektrom, verksteder for tre- og metallarbeid, grafikkverksted, mørkerom for foto, dataverksted, redigeringsutstyr for video samt kontor og felles sosialt rom («Den Hvite Elefant»).

Hans Normann Dahl

åpnet 14.02.15

Hans Normann Dahl (født 7. oktober 1937 i Lørenskog) er en norsk maler, grafiker, avistegner og illustratør. Han er kjent for sine mange fargerike, frodige og romantiske bilder, ofte i en karikert og idylliserende stil.

Hans Normann Dahl har utdannelse fra Statens håndverks- og kunstindustriskole 1952–1957 og kunstakademiet i Warszawa 1965–1966. Han har tegnet for Dagbladet og andre aviser, illustrert en rekke bøker og særlig laget grafikk. Han har hatt et stort antall utstillinger og mottatt flere priser for bokillustrasjoner og plakater. Bildene hans er innkjøpt av blant andre Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Bergen Billedgalleri, Stavanger Faste Galleri, Oslo Bys Kunstsamlinger, Nasjonalmuseet i Warszawa og byen Montréals faste samlinger m.fl.

Hans Normann Dahl har også arbeidet som tegnelærer i mange år. Han har undervist på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Statens kunstakademi, Arkitekthøgskolen i Oslo og Den Nordiske malerskole på Île de Rè i Frankrike. Han eier og driver Mosebekkskolen i Oslo.

Live Haug Hilton Namdalsstipendiaten 2014

Live Hilton

Utstillingen stod til 04.01.15 i Kunstmuseet Nord-Trøndelag, Kulturhuset Namsos åpningstider: mandag stengt, tirsd.-torsd 11-16, fred. 11-1530, lørd.11-14, sønd. 11-14

Live Haug Hilton (født 1985, Hønefoss) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen, avdeling Kunstakademiet, og er nå basert i Oslo. Hilton kunstneriske praksis handler om aspekter ved livet utenfor kunstverdenen, det såkalte hverdagslivet, og kvaliteter og skjønnheten med det livet. I arbeidene hennes har hverdagslige steder og landskaper vært hovedfokus, med en fasinasjon for industri og arbeiderklasseområder. Utstillinga i Kunstmuseet Nord-Trøndelag er en utstilling av fotografier Hilton blant annet tok i Namdalen da hun bodde i Namsos som Namdalsstipendiat, tidligere i år. Også i disse arbeidene er det industrien og det som følger med som er i fokus.

www.livehaughilton.com

Sommerutstillingen 21.06 til 03.08. 2014:

Lorents AAge Nagelhus.

Født 18.03.1935 i Overhalla. Lærereksamen (Volda lærerskole 1957). Cand philol. 1980 med fagene musikk og norsk (Universitetet i Trondheim) og kunsthistorie (Universitetet i Bergen). Videreutdanning ved Kunstakademiet i Trondheim og kurser i regi av Kunsthøgskolen, Oslo. Medlem av Norske Billedkunstnere som maler og grafiker. Omtalt i Norsk Kunstnerleksikon (red. Nasjonalgalleriet) og i Who’s Who In International Art (Lausanne 1994/95). Medlem av Norsk Faglitterær Forfatterforening.